12 digre industriporter sørger for at Vegard Aasheim enkelt kan kjøre de store lastebilene inn og ut av verkstedhallene som Volmax AS disponerer i Mårveien på Kongsvinger. Verksmester og gårdeier Aasheim var aldri i tvil om å gi Emil Solbakken AS oppdraget med å montere og vedlikeholde de kritisk viktige portene.
-Her er det snakk om kvalitet i både mannskap, arbeid og produkter. Det visste jeg før jeg tok kontakt med folkene til Emil Solbakken AS. De har levert på absolutt alle måter, og jeg kan anbefale dem på det varmeste, sier Vegard Aasheim.
Et av landets største
Med totalt 250 medarbeidere og årlig omsetning på rundt 1,1 milliard kroner, er Volmax AS en av Norges ledende forhandlere av Volvo og Renault lastebiler. Selskapet disponerer til sammen syv anlegg i fylkene Telemark, Buskerud, Vestfold, Østfold og Hedmark. I 2021 ble det inngått intensjonsavtale om kjøp av verksteddriften til Nye Bilco Kongsvinger AS. Alle ansatte i de to selskapene flyttet sammen i Mårveien i fjor høst. Vegard Aasheim, som var eier og daglig leder av tradisjonsrike Bilco er fremdeles eier av det store verkstedanlegget og verksmester i det fusjonerte selskapet.
Godset skal fram
På Kongsvinger er det Volvo lastebiler det handler om, men Vegard Aasheim og kollegene hans skrur på nyttekjøretøy av alle merker og modeller. Med åpningstid fra syv om morgenen til halv elleve om kvelden, er det ikke få biler som ruller inn og ut av verkstedhallene i løpet av en dag. Ofte er det snakk om rene drop-in-reparasjoner.
-Vi har nok skjemt bort kundene våre opp gjennom årene. De vet at de kan stole på at vi kan løse problemet for dem hvis kjøretøyet begynner å krangle. Godset skal jo fram, og det er viktig at vi kan få løst problemet i løpet av dagen, sier Aasheim.
-Derfor er det kritisk at portene virker. Hvis ikke bilen kommer inn i hallen, er det vanskelig å få gjort noe med den.
En god opplevelse
Det var allerede fem porter på anlegget da Aasheim kjøpte lokalene i fjor sommer. Det var i forbindelse med vedlikeholdsarbeid på noen av portene at han kom i kontakt med folkene til Emil Solbakken AS.
-Vi hadde planlagt anlegget med flere gjennomkjøringsløp der man kan kjøre bilen inn i den ene enden og ut den andre. Dessuten ville vi ha egne løp for service og EU-kontroll. Derfor trengte vi mange flere porter. Emil Solbakken AS hadde bra leveringstid, kunne levere akkurat det vi trengte, og vi fikk et bra tilbud på både montering og vedlikehold. Det har vært en god opplevelse hele veien. De klarte til og med å få tak i alle elektrokomponentene midt i pandemien, sier Aasheim, og viser fram en fjernkontroll som han har hengende rundt halsen.
-Med denne lille dingsen kan jeg kjøre fram til porten og åpne den uten å behøve å klatre ut av bilen. Det er en liten detalj, men som sparer oss for masse jobb.
Kunne ikke vært bedre
Vegard Aasheim forteller at innkjøringen av både verksted og porter stort sett har gått knirkefritt. Det eneste var en sensor på en portene som begynte å krangle etter en stund.
-Det var ikke noe problem. Folkene fra Emil Solbakken AS kom på dagen og fikset sensoren. Det kunne ikke vært bedre!